Sahabat Maya

Selasa, 4 September 2012

Alahai...Dah Bersawang Ke?

Dah lama rasanya aku tak menaip di blog kecil ni...dah berhabuk ke...Hai rindu pulak rasanya (^_^)

Raya tahun ini alhamdulillah. Meriah sangat dengan hilai tawa adik - beradik & saudara mara.Semua happy je. Aku pun happy jugak walaupun lom ada family sendiri hehehe...



Aku terpanggil untuk menaip tatkala melihat surau-surau yang ada di negara kita.

Ketika aku berkunjung ke salah sebuah pusat membeli belah di ibu negara pada bulan Ramadhan yang lalu, aku singgah di surau untuk solat. Keadaan surau di shopping mall daif sangat. Dengan sejadah yang lusuh & telekung-terlekung yang mula bertahi lalat. Jemaah yang telah selesai bersolat tidak meninggalkan ruang solat untuk memberi laluan pada orang lain. Sebilangan kecil pula ada yang ber'make-up' kat atas sejadah jugak.

Tak kurang jugak ada yang tidur di ruangan solat. Aku percaya hanya orang Islam sahaja yang menggunakan surau berkenaan. Di mana sikap memenetingkan kebersihan yang dianjurkan oleh Islam, mana hilang rasa keakraban sesama Islam & bagaimana pula dengan sikap yang mementingkan diri kita sendiri?

Apa yang aku taip ini adalah teguran buat diri aku sendiri & rakan-rakan di luar sana. Sebagai orang Islam, kita perlu jalankan tanggungjawab kita.

P/S : Setiap amalan kita diambilkira, walaupun orang tak nampak tapi Dia Maha Melihat.