Sahabat Maya

Jumaat, 21 September 2012

Cobaan... (bace cam p.Ramlee dalam cite bujang lapok)

Ceritanya berangkai-rangkai...tak tahu dari mana nak mula. Blog dah mula berhabuk... I'm dying to update my blog.

Ok aku rasa aku dah ingat...mulanya aku balik Hari Raya Puasa keadaan time tu okay. Semuanya berjalan seperti yang dirancang. Hari Raya pun disambut meriah. Namun, balik je ke Selangor kaki aku dah mula membengak.

Setiap malam ia akan semakin membengkak. Aku sapu minyak tiap-tiap malam. bilik aku dah berbau minyak angin. Tapi, kalau aku tak sapuaku akan kekejangan. Bukan kaki je, malah kadang-kadang sampai ke tulang belakang.

Aku pantang daging sejak itu. Aku takut kalau aku makan akan membengkak lagi. Ternyata aku silap. Aku makan apa pun jua kaki ku semakin membengkak.

Tiap-tiap pagi, aku terpaksa menunggu kaki aku surut dulu sebelum pergi keja sebab kalau tak cam mana aku nak tekan pedal minyak kereta...

Akhirnya aku pergi ke panel klinik syarikat. Diorang wat urine test & terus refer aku ke Hospital Putrajaya. Bila aku pergi sana, diorang suruh aku refer Hospital Serdang sebab diorang kata kat HP takda pakar saraf.
Aku pun terfikir apa kena-mengena dengan pakar saraf???

3 hari selepas itu kaki membengkak dengan agak teruk selepas jamuan hari raya kat opis. Yelah, mungkin kerana berdiri lama & banyak berjalan. Keesokannya, aku terus pergi Hospital Serdang. Dengan bersusah payah aku cari parking (parking memang crowded...), aku pun dapat parking yang agak jauh jadi terpaksa berjalan dengan pakai selipar sebab kasut size 10 pun tak muat.

Sampai kat situ aku terus gi Klinik Pakar Perubatan Am. Sampai je kat kaunter adik tu cakap
"Akak ni GL Klinik Swasta, tiap-tiap kali rawatan akak kena bayar RM30"
Aku pun mula pikir, duit minyak nak datang sini pastu bayar kos perubatan lagi, boleh kurus aku hehehe. Aku pun tanya  solution yang paling mudah untuk adik tu. Dia suruh aku refer Klinik Kesihatan Daerah kat tempat aku.

Oleh kerana dah pukul 2, aku pun amik keputusan nak gi check kat Klinik Kesihatan Bukit Changgang esok harinya....

Alkisahnya bermulalah episod hidup aku ulang alik ke Klinik. Mula-mula aku gi check blood pressure....ok...
then, jantung...ok. Dia bagi ubat untuk aku habiskan 5 hari untuk cuci kidney...

5 hari selepas consume ubat, kaki aku masih tak surut jadi aku gi balik Klinik. Sampai sana, kad aku boleh hilang (mmmmm....sabar).

Selepas itu aku diminta jumpa dengan Dr. yang sangat baik...Dia mintak aku wat urine test & dia dapati ada kandungan darah dalam urine. Dia cakap dia akan rawat sebagai urine kotor. Seminggu kemudian aku kena gi wat urine test lagi. Dia pun bagi ubat.

Anyway, minggu depan kenalah aku gi check...

P/S : Doakan agar kesihatan aku pulih & segalanya okay yer ....