Sahabat Maya

Khamis, 27 Jun 2013

Lupus - Berita Dari Bernama


'LUPUS': Awas Bila Keletihan, Sakit Sendi Dan Ruam Kulit

Oleh Zulkiple Ibrahim

Ini adalah bahagian pertama tentang penyakit Lupus Eritematosus Sistemik (SLE) yang dikenali juga sebagai 'LUPUS'. Penyakit ini adalah keradangan kronik yang disebabkan sistem pertahanan badan (autoimun) yang tidak normal melawan tisu badan sendiri.

Menurut pakar kesihatan, kesedaran tentang penyakit ini masih rendah dalam kalangan masyarakat Malaysia dan jika wujud kesedaran yang lebih tinggi terhadapnya, pesakit SLE tidak akan rasa terpinggir selain dapat menerima sokongan yang mereka perlukan.

KUALA LUMPUR, 27 Dis (Bernama) -- Anak perempuan AiBee yang berumur 25 tahun, Siew Ping, merupakan seorang yang cergas dan sihat sehinggalah suatu hari beliau berasa keletihan dan lemah yang amat sangat selain hilang selera makan secara mendadak.

"Ia berlaku pada September tahun lepas bila Siew Ping mengadu rasa sakit di seluruh badan selain demam dan selsema.

"Hidungnya juga mengalir darah dan ada ruam di badan dan muka. Sendi-sendinya juga sakit dan bengkak. Dia juga mengadu sakit dada dan batuk berdarah," cerita Aibee kepada penulis di sebuah pusat perubatan di sini.

AiBee membawa anaknya ke hospital dan kemudian doktor memberitahu diagnosa anaknya menghidap SLE" (Lupus Eritematosus Sistemik) yang juga dikenali sebagai 'LUPUS'.

Menurut pakar penyakit reumatologi, satu kajian yang dijalankan pada tahun 1990 menunjukkan terdapat 43 pesakit SLE bagi setiap 100,000 rakyat Malaysia. Kini dianggarkan terdapat lebih 12,000 kes SLE di negara ini.

Statistik Yayasan SLE Amerika mendedahkan di Amerika Syarikat sahaja terdapat 1.5 juta kes SLE manakala angka bagi seluruh dunia adalah 5.0 juta orang.

RASA PENAT

Pakar perubatan Dr H.Tan memberitahu bahawa ciri-ciri wujud SLE adalah berlainan antara seorang pesakit dengan pesakit yang lain.

"Kira-kira 80 peratus daripada pesakit SLE mengalami sakit sendi dan otot selain ruam di kulit. Mereka juga rasa lemah-lemah serta tidak sihat.

"Pada kemuncaknya, pesakit SLE akan mengalami selesema dan ini mungkin diiringi demam, keletihan dan sakit otot. Bagi wanita, simptom ini mungkin lebih teruk sebelum pusingan haid dan sebab itulah simptom itu kadangkala disalahsangka sebagai tekanan stres sebelum haid," kata beliau.

Menurut pakar itu lagi, gejala yang biasanya timbul dalam kes SLE adalah artritis (radang dan sakit sendi) di tangan, kaki dan juga lutut.

Terdapat juga keletihan dan ruam pada kulit (termasuk muka dan badan).

SISTEM IMUN

Menurut pakar-pakar perubatan, SLE adalah penyakit yang muncul dari sistem imum badan itu sendiri.

"Dalam SLE, sistem imum badan jadi tidak seimbang mengakibatkan badan memberi reaksi terhadap tisu yang sihat. Itulah sebabnya simptom SLE boleh berbeza (dari satu individu dengan individu yang lain).

"Penyakit ini juga disebabkan jenis ubat yang diambil," kata Dr Tan.

Kata beliau SLE diklasifikasikan sebagai penyakit reumatik sendi dan boleh melibatkan beberapa organ dalam badan seperti buah pinggang.

PENYEBAB SLE

Faktor-faktor yang menyebabkan SLE sebenarnya tidak diketahui walaupun ada kajian menunjukkan kemungkinan wujudnya faktor genetik.

Kata Dr Tan, SLE adalah 10 kali lebih kerap berlaku dalam kalangan wanita daripada lelaki.

"SLE sukar untuk diberi diagnosis. Kadangkala pesakit LUPUS perlu merujuk beberapa orang doktor barulah penyakit ini dapat dikenalpasti.

"Simptomnya yang sama dengan penyakit lain menyebablan SLE sukar diberi diagnosis. Tiada ujian yang spesifik bagi menentukan sama ada seseorang itu menghidapi SLE.

"Ia bukan luar biasa bagi seseorang itu menghidapi SLE selama berbulan atau bertahun sebelum beliau mengetahui dirinya mempunyai diagnosis penyakit itu," kata Dr Tan.

Katanya doktor hanya dapat memberi diagnosis setelah meneliti riwayat perubatan pesakit dan dibantu analisis ujian rutin makmal serta juga beberapa ujian khas berkaitan dengan status imun pesakit.

"Terdapat 11 kriteria untuk diagnosis. Jika pesakit mempunyai empat daripada kriteria ini termasuk ujian darah, maka beliau boleh dikatakan mempunyai diagnosis positif SLE," terang beliau.

MEMBAWA MAUT

Pakar-pakar reumatologi memberitahu bahawa penyakit SLE boleh membawa maut.

Yayasan SLE Amerika menyatakan komplikasi daripada penyakit itu menyebabkan beribu-ribu pesakit mati di seluruh dunia setiap tahun.

Tetapi diagnosa awal serta pengurusan penyakit yang lebih baik telah membolehkan ramai pesakit menjalani kehidupan yang normal. Malangnya bagi ramai yang menghidapi penyakit ini mereka terpaksa menjalani kehidupan yang mengganggu kualiti hidup.

'PENAWAR' BAGI LUPUS

Pakar-pakar perubatan berkata tida 'penawar' bagi SLE untuk ketika ini.

Tetapi terdapat rawatan bagi mengawal simptom dan penyakit ini. Terapinya bergantung pada organ yang terlibat serta tahap penyakit ini.

Kata Dr Tan, pesakit yang mempunyai simptom SLE seharusnya berjumpa dengan doktor secepat mungkin.

"Mereka (pesakit) perlu menerangkan keseluruhan riwayat perubatan mereka walaupun tiada gejala yang timbul ketika itu. Doktor mungkin memerlukan pesakit menjalani ujian tambahan dan merujuk pesakit kepada pakar reumatologi dan pakar dermatologi," katanya.

Maklumat yang lebih mengenai SLE boleh didapati dari www.lupus.org.

"Rehat yang lebih juga merupakan bahagian penting dalam pengurusan penyakit ini," tambah beliau.

-- BERNAMA

Selasa, 18 Jun 2013

6 Principles of Life


1) No point using limited life to chase unlimited money.

2) No point earning so much money you cannot live to spend it.

3) Money is not yours until you spend it.

4) When you are young, you use your health to chase your wealth;
     when you are old, you use your wealth to buy back your health. Difference is that, it is too late.

5) How happy a man is, is not how much he has but how little he needs.

6) No point working so hard to provide for the people you have no time to spend with.

          
Remember this - We come to this world with nothing, we leave this world with nothing!

As the saying goes, "No matter what a person's past may have been, his future is spotless." You can begin pursuing your dream today!  Your potential lies ahead of you—whether you're 8, 18, 48, or 80. You still have room to improve yourself. You can become better tomorrow than you are today. As the Spanish proverb says, "He who does not look ahead remains behind." — John C. Maxwell.

Tak ada berita

      Kalau kita tiada perkara untuk diceritakan, lebih baik kita berdiam diri. Itu pendapat aku. Aku tak pasti bagi orang lain. Aku lebih suka ambil pendekatan berdiam diri. Bukan tiada cerita untuk dikongsi cuma aku rasa privasi seseorang itu bergantung kepada setiap persepsi individu.
     
      Lewat bulan lepas, aku bertemu dengan seorang sahabat yang agak lama tak jumpa. Sahabat seperjuangan di kolej dulu. Lama kami berbicara, walaupun hari sudah agak lewat malam.
Tersesat pula aku tika melewati Ampang. Alamat rumahnya ku buka dari pesanan ringkas yang dihantar. Aku jumpa rumahnya tepat jam 10:00 malam. Telat. Maaf aku tidak sengaja.

     Kek yang cawan yang dibuat olehnya sangat menarik. Dalam hati aku berdoa, moga tak cair.
Jauh perjalanan hendak dibawa. Kedah.
   
     Lama juga kami bersembang, dari kenangan zaman belajar sehingga berita semasa. Tidak lupa juga kisah-kisah dan khabar terbaru rakan  taulan yang sudah lama tidak bersua muka. Rindu.
Kawan-kawan rumah aku yang lama kebanyakannya sudah berumahtangga. Ada komitmen masing-masing. Lain cerita aku dan rakanku, kami masih bujang dan banyak perancangan yang kami atur usai perjumpaan itu. Tak sabar.
 
    Adikku juga telah selamat mengikat tali pertunangan dengan insan tersayang. Aku bersyukur tatkala melihat kesemua keluargaku gembira dan bahagia. Alhamdulillah. Kek yang ditempah hadiah aku untuk dia. Aku doakan adik gembira.


Isnin, 3 Jun 2013

Pemikiran Sivil

          Seketika aku ada urusan di Terminal Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), ramai penumpang keluar masuk, tak kurang juga yang menghantar saudara mara menunaikan umrah.
Tak terduga sama sekali hari ini hari yang kurang baik bagi aku.
        
         Dari ruang legar Kelas Bisnes (Business Class) MAS, aku mengheret kaki yang kekejangan. Lama kelamaan ia semakin berat lalu aku menghampiri lif di tingkat Pelepasan. Setibanya lif, berpusu-pusu umat memenuhi setiap ruang lif tersebut. Aku berada di hadapan sekali.
       
        Setibanya di tingkat Ketibaan, seorang penumpang lelaki berbangsa Cina meluru masuk dengan kasar. Tanpa meminta izin, dia terus menolak troli yang penuh dengan muatan ke dalam lif. Lif berkenaan pada ketika itu penuh dan troli tersebut hampir mengenai kepala seorang budak perempuan. Ibu kepada budak perempuan tersebut menegaskan bahawa tiada ruang lagi di dalam lif.
       
        Lelaki berkenaan seakan tidak mengendahkan orang di sekeliling. Sewaktu samapai di tingkat 2, lelaki tersebut terus menarik troli melalui kaki aku yang kejang sedari tadi. Ya Allah, sakitnya bukan kepalang. Hanya Tuhan sahaja yang tahu, aku seakan hendak menangis di situ. Tanpa meminta maaf, lelaki itu terus meluru keluar menuju ke arah parking sedangkan aku terkial-kial berjalan menuju "travellator".
       
      Aku tak marah tapi ingin menegur, sesibuk mana pun kita samada dalam urusan harian mahupun kerja kita janganlah mengabaikan hubungan kita sesama manusia kerana pada akhirnya orang yang menguruskan mayat atau jenazah kita adalah manusia. Berbuat baik sesama insan, jangan berprasangka buruk, jadikan senyum sebagai rakan yang paling baik.
       

Seorang hamba Allah pernah berpesan kepadaku:-
  
Kelakuan gambaran hati
Bahasa lukisan budi
Dan jadikanlah ilmu teman sejati

Khamis, 16 Mei 2013

Sifu

Bersua muka dan bersarapan dengan seorang sahabat yang agak lama tidak bertemu.
Pelbagai topik yang diceritakan...antaranya tentang hikmah ujian dalam hidup.
Aku jadi insaf, jika kita fikir hidup kita susah sebenarnya ada orang yang lebih susah dari kita.
Oleh itu, kita kena banyak bersyukur dengan pemberian Allah s.w.t.

Hari ini bersempena dengan Hari Guru, aku nak ucapkan jutaan terima kasih pada insan-insan yang banyak mendidik aku mengenal ilmu pengetahuan, mempelejari erti sebuah kehidupan. Tangan-tangan kalian tak putus-putus menarik aku supaya meneruskan kehidupan. Semangat kalian sentiasa mengiringi langkah aku yang kadangkala lemah dimamah ujian.

Terima kasih...

Kepada ibuku, Wan Halimah binti Haji Wan Salleh. insan yang banyak berjasa kepadaku. Guru pertama dalam hidupku yang sentiasa bersama melewati hidup samada susah mahupun senang.

Kepada abahku, yang sentiasa mempercayai diriku sebagai anak sulong walaupun aku bukan anak lelaki. Abah adalah guru yang terbaik dalam megajar aku ilmu matematik.

Kepada guru-guruku dari SKJ, SMKAK, IIC kalian adalah sumber inspirasi yang selalu berusaha meningkatkan taraf hidup anak bangsa sepertiku.

Terima kasih sifu-sifuku...

Rabu, 15 Mei 2013

Diari cinta seekor lipas

Tiap-tiap kali aku melata di tepian longkang, aku selalu tengok awek tu. Cun betul getus hatiku. Lirikan matanya yang menggoda pastinya membuatkan iman aku tergugat. Tapi aku sedar diri, aku cumalah seekor lipas yang menggangur, rupa pulak tak sekacak lipas-lipas yang ada di kejiranan kami.

Awek tu memang lawa, bila dia kibarkan sayapnya yang berkilau aku rasa macam tengok bidadari turun dari syurga. Pendek kata, cantik 'habih meter' la. Tetapi, ada seekor lagi lipas minat pada awek tu juga. Dia nak cabar kejantanan aku walhal dia tahu aku dah lama menyimpan perasaan kat awek tu.

Aku pernah jumpa dia nak mengurat "awek aku" tu. Dia punya tackle kalah mat romeo. Aku punya geram sampai 2-3 hari tak makan, cari idea macam mana nak halang niat si romeo tua tu. Aku ni bukannya apa, awek tu baik...aku pun baik jugak. Jadi, lipas yang baik-baik ni eloklah dijodohkan lebih afdhal...berkat ehehehe.

Arakian, aku pun dapat la idea yang bernas lagi jitu. Aku nekad luahkan perasaan aku pada buah hati aku. Apa pun yang bakal jadi, aku terima. Aku tetap akan bagitahu dia isi hatiku. Biar dia tahu yang selama ini aku cinta dia seekor dalam dunia ini.

Suatu hari yang indah, aku jumpa dia dalam sebuah rumah. Suasana yang agak romantik membuatkan aku bersemangat nak luahkan apa yang aku rasa sekian lama. Aku pun tengok dia bertenggek di tepi dinding. Dalam kepala aku dah susun bait-bait ayat supaya tak tersasul.

Aku pun pandang cermin, betulkan sesungut.
"Hensem jugak aku ni walaupun hitam, hitam itu kan menawan"
Aku pun sedia untuk dekati dia, sayapku aku gerak-gerakkan semata-mata nak memikat hati si dia.

Tiba-tiba...."pok" aku rasa kepalaku berpinau...pening.
"Sakitnya kepala aku, apa yang dah jadi ni?"
Belum sempat apa-apa, sebuah penyapu hinggap  atas kepala aku. Aku terkulai layu, tak sempat nak luahkan rasa cinta pada gadis yang aku cinta.

"Amik ko lipas, sapa suruh bertenggek atas meja makan aku?!!!!"

Itu suara terakhir yang tengiang-ngiang di cuping telingaku.

Apa salah aku? Aku cuma nak gadis tu tahu yang aku sayang dia sepenuh hati aku...

Khamis, 25 April 2013

Faham ke?

Dah agak lama aku tak menaip kat blog ni. Dah berhabuk agaknya.

Hari ini aku terpanggil nak cerita pasal faham. Bila orang sebut pasal memahami kita, adakah dia benar-benar faham atau sekadar nak sedapkan hati kita yang dia faham keadaan kita.

Aku kadang-kadang lebih suka berdiam diri dari berkongsi cerita dengan orang lain. Satu-satunya orang yang faham aku adalah mak aku. Dia cukup memahami, sebelum aku sempat buka mulut dia tahu yang aku ada masalah.

Seeloknya kalau tak faham , tolonglah tanya orang itu apa masalah dia sebab kita tak mungkin faham situasi orang lain melainkan kita berada dalam situasi tersebut.

Macam aku selalu kata "Kita takkan dapat rasa macam mana jatuh ke dalam lubang melainkan kita dah jatuh dalam lubang tersebut"

Fahamilah kita bukanlah naskah akhbar yang terbuka

#SalamSejahtera

Jumaat, 5 April 2013

Melati dan Delima

Dulu time kecik-kecik selalu dengar lagu Fifi, adik Adrian dari Adrian Band...

"Putih-putih melati Ali Baba, 
Merah-merah delima meow-meow
Siapa yang baik hati Cinderella, tentu di sayang emak
Siapa yang jahat itu Bawang Merah tentu dibenci emak"



Bila dah besar, ada pulak versi lain:-

Jom layan lagu dari ST12 ni:-

Siapa bilang aku seperti dia
Siapa bilang aku cintai dia
Sesungguhnya aku tak benar-benar cinta
Kerna kau tak seputih melati

Kalau ada hitam pasti ada putih
Jika hatimu kelam tak mungkin bersih
Tak usah kau lanjutkan ‘tuk berbagi kasih
Kerna kau tak seperti melati

Chorus
Putih-putih melati
Merah-merah delima
Siapa yang baik hati
Pasti ku terima
 
 
 
 


Tidak Wujud???

Kredit to pemilik blog... (tak ingat la...blogwalking kat blog dia bulan lepas then jumpa header ni)

Khamis, 4 April 2013

Cuti-cuti santai kat Grand Lexis

Bulan lepas I pergi bercuti...

Dapat jugak rehatkan badan yang lesu ni...tapi I kena jaga-jaga sebab tak boleh kena cahaya matahari yang berlebihan...I dibawa bercuti ke Grand Lexis PD.

Biliknya Sky Pool Villa...For over 3 days, I cuma rehat dalam bilik disebabkan ubat yang  I ambil tak izinkan I untuk kerap berada di luar. Oleh itu, I just enjoy mandi private swimming pool yang ada kat sana.



Breakfast yang pihak hotel sediakan sedap-sedap belaka. I really enjoy the food tapi tak boleh makan banyak sebab ikut arahan doktor.


I would suggest pada family yang ingin bawa family pergi bercuti sambil santai-santai, Grand Lexis is the best.
So, alhamdulillah for my birthday I've got free vacation from my beloved Pak Ndak & Mak Ndak.
Thank you so much...I love you (^_^)



Panduan AM Pesakit SLE

Hi...

Dah bersawang rupanya blog teman nie...hehehe

Kali ini, saya just nak share pasal panduan am buat rakan-rakan yang seangkatan dengan saya so that uolss boleh jaga kesihatn okeyy...

Gaya Hidup
  • Dinasihatkan menggunakan krim pelindung cahaya matahari 
    (mengandungi SPF sekurang-kurangnya SPF 45)
  • Gunakan payung, topi atau pakai baju lengan panjang untuk mengelakkan terkena
    cahaya matahari yang berlebihan
Ubat
  • Sila ikut arahan doktor
  • Jangan berhenti makan ubat tanpa kebenaran doktor
  • Jangan campur ubat anda dengan ubat yang tidak diketahui asal-usulnya. Ini adalah untuk mengelakkan interaksi yang tidak diingini antara ubat
Rawatan susulan
  • Berjumpa doktor sebagai mana yang telah ditetapkan
  • Patuhi arahan doktor
Tekanan
  • Cuba elakkan tekanan kerana ia akan mengakibatkan penyakit menjadi aktif
  • Sentiasa berfikiran positif
Diet
  • Kenalpasti makanan yang sesuai dengan sistem individu anda
  • Amalkan diet yang seimbang dan sihat
  • Pastikan diet anda rendah garam, rendah lemak, rendah gula dan mengandungi kalsium dan Vitamin D yang mencukupi

    Sumber :lupusmalaysia 

Selasa, 19 Mac 2013

Tika & Saat Itu (30 Tahun Lalu)

30 tahun yang lalu pada waktu & tarikh yang sama lahir seorang kanak-kanak yang cute (perasan pulak).
Dia dibesarkan bagai minyak yang ditatang penuh.

Hari ini aku hidup berkelana namun aku masih memegang tanggungjawab sebagai seorang anak, kakak, kawan dan lain-lain lagi. Yang paling penting aku masih memegang title sebagai Khalifah di atas muka bumi & Hamba Allah dulu, kini & selamanya.

Terima kasih (tak ada ucapan yang sesuai diucapkan) selain dari perkataan itu kerana ia menggambarkan seluruh penghargaanku kepada Penciptaku Allah Ar-Rahman Ar Rahim, kepada ibu yang melahirkan aku, kepada abah yang tak jemu menasihatkan aku, kepada adik-adik yang menjadi tulang belakangku, kepada saudara-mara yang sentiasa di sekelilingku, kepada rakan, teman, sahabat serta taulan yang selalu bersama susah mahupun senang.



Alhamdulillah syukur.

Rabu, 13 Mac 2013

Toastmaster - A tale of unsung senorita

That's my assignment speech's title for Toastmaster Club. It's quite scary when I stand in front of so many people. Then, there's a butterfly flied inside my ears suddenly attacked my stomach. After that, my hand freeze cold and it was affected my legs. Both of them were shaking. I feel like I'll get fainted.

At the beginning of my speech, feeling a lit bit nervous. So, the voice projection is low. Then, I managed to create and memorized moments by moments that happened in my life then I started to tell it out loud.

Alhamdulillah, for my 1st speech I've got standing of applause from the audience.
Thanks to DTM Sue Ding and Area B1 Governor, Joyce Hue for giving me a lot of useful tips to be used for improvement.

Aja aja fighting...

Selasa, 12 Mac 2013

Lirik - Aku Yang Berdosa (Shahir AF)


Sejauh mana langkah ku di sana
Aku melupakan mu
Seluas mana kau beri padaku
Masih ku angkuh padamu
Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku
Ya Allah ku hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu
Segalanya Dusta
Gelap mengaburi ku

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku
Ya Allah ku hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu

Ya Allah apa yang bisa
Ku tebus kepadamu
Atas dosaku
Ya Allah hina terasa
Biarku bersujud
Untuk ke syurgaMu

Untungnya kalau pandai berniaga...

Semalam aku tak boleh tidur macam biasa sebab pengambilan steroid akibat penyakit. Aku dah lali dengan situasi macam ni setelah dua bulan.

Malam tadi juga aku terfikir, kalau aku meniaga dah tentu boleh tolong orang buat banyak duit. Yelah, aku kan tak boleh tidur. Kalau orang lain kerja 8 ke 12 jam sehari. Aku boleh kerja 20 ke 23 jam sehari. 1 jam baring-baring luruskan badan.

Tapi sayangnya aku bukan pandai sangat nak meniaga ni. Cakap pun tak berapa pandai. Lagipun aku bukanlah masuk dalam kategori ramah-tamah. Dengan perangai aku yang agak berat mulut aku rasa susah kot nak meniaga.

Tapi satu benda yang aku suka buat ialah bila orang ada masalah aku dengar, aku kaji, aku cuba cari jalan penyelesaian untuk dia walaupun aku tak kenal.

Kalau aku nak meniaga perkhidmatan kaunseling, aku kena ada sijil. Kalau dak, mana orang iktiraf.
Laaa ni semua orang nak certificate, aku takat diploma IT ja...

Buat masa ni...aku akan pikiaq lagi

Chow....

Isnin, 11 Mac 2013

Mesra Rakyat ke?

Semalam aku menghadiri majlis ramah mesra YB bertemu belia di salah satu kawasan daerah Banting.
Sejujurnya aku memang terlibat secara tidak langsung dalam pengendalian program berkenaan.

Apa yang aku tak puas hati adalah kami dijanjikan oleh YB berkenaan yang dia tidak akan melibatkan isu politik di dalam majlis tersebut. Kata beliau lagi sewaktu proses perbincangan, beliau hanya ingin mendengar suara hati belia dari kawasan O.L.

Akan tetapi, apa yang terjadi adalah sebaliknya. Program itu bermula sekitar jam 09:30 malam di salah sebuah restoran kecil berhampiran sebuah tempat bermain futsal.  Belia mula hadir bagi bertemu YB tersebut seawal jam 09:00 malam. Sebaik sahaja 15 minit acara bermula, aku mula mendengar ceramah dan ucapan berbaur politik diutarakan oleh seorang demi seorang jurucakap dan seterusnya YB tersebut.

Dengan sikap yang tidak mahu mendekatkan diri dengan belia dan hanya duduk dengan "kawan-kawan" sememangnya tak dapat tawan hati anak-anak muda dari kampung tersebut.

Pada aku, belia-belia kawasan berkenaan amat 'independence' kerana mereka berusaha keras demi menyara hidup. Jadi, untuk tunduk dan menyembah bukanlah sikap mereka.

Kepada YB, saya harap agar YB lebih mesra belia di masa akan datang. Kami tak minta disembah, kami cuma ingin suara kami didengari oleh pemimpin.

Sumber : Malaysialand
 

Ahad, 10 Mac 2013

Ashabul Ukhdud kisah yang hebat


Kisah ini sangat penting untuk dijadikan rujukan dan ikutan kepada pemuda-pemudi Islam zaman ini kerana ia mengisahkan seorang pemuda yang berani kerana Allah s.w.t, hatta ditaruhkan nyawa sekalipun. Ilmu yang benar akan memimpin kita kepada Allah s.w.t, dan ini lah yang di ajarkan oleh pendeta (ahli Ibadat) sedangkan ilmu yang diajarkan oleh ahli sihir istana adalah bathil semata-mata. Tawaqqal dan berserahnya pemuda itu kepada Allah s.w.t menyebabkan bukan sahaja dia seorang, malah keseluruhan rakyat mendapat hidayah dan beriman kepada Allah s.w.t. . Kita dapat mengikuti kisah pemuda ini tertera dalam Surah Al-Buruj dan diterangkan dengan jelas oleh Nabi kita Muhammad s.a.w dalm hadith baginda seperti berikut ;
Shuhaib bin Simaan Arrmmi ra. mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Di masa dahulu ada seorang raja (Yahudi) yang mempunyai seorang yang ahli sihir, kemudian ketika ahli sihir telah tua ia berkata kepada raja: "Kini aku telah tua dan mungkin telah dekat ajalku, karena itu anda kirim kepadaku seorang pemuda yang dapat aku ajarkan kepadanya ilmu sihir"
Maka raja berusaha mendapat seorang pemuda untuk mempelajari ilmu sihir itu, sedang di tengah jalan antara tempat ahli sihir dengan rumah pemuda itu ada tempat seorang pendeta (ahli ibadah) yang mengajar agama, maka pada suatu masa pemuda itu singgah di tempat pendeta untuk mendengarkan pengajiannya, maka ia tertarik dengan ajaran pendeta itu sehingga jika ia terlambat datang kepada ahli sihir dia akan dipukul, dan bila terlambat kembali ke rumahnya juga dia dipukul, maka ia mengadu tentang kejadian itu kepada pendeta.
Maka diajar oleh pendeta jika terlambat datang kepada ahli sihir supaya berkata aku ditahan oleh ibuku, dan bila terlambat kembali ke rumah katakan: Aku ditahan oleh ahli sihir.

Maka berjalan beberapa lama kemudian itu, tiba-tiba pada suatu hari ketika ia akan (hendak) pergi, mendadak (tiba-tiba) di tengah jalan ada seekor binatang buas sehingga orang-orang (ramai) tidak berani jalan di tempat itu, maka pemuda itu berkata: "Sekarang aku akan mengetahui yang mana lebih yang lebih baik di sisi Allah apakah ajaran pendeta atau ajaran ahli sihir", lalu ia mengambil sebutir batu dan berdoa "Ya Allah jika ajaran pendita itu lebih baik di sisimu maka bunuhlah binatang itu supaya orang-orang dapat lalu lalang di tempat ini".Lalu dilemparkanlah batu itu, dan langsung terbunuh binatang itu. Dan orang ramai gembira karena telah dapat lalu lintas di jalan itu.

Maka ia langsung memberitakan kejadian itu kepada Rahib (pendita), maka berkatalah Rahib itu kepadanya : "Anda kini telah afdhat (pesan) daripadaku, dan anda akan diuji, maka jika diuji jangan sampai menyebut namaku". Kemudian pemuda itu dapat menyembuhkan orang buta dan sopak dan berbagai macam penyakit yang berat-berat pada semua orang.

Ada seorang pembesar dalam majlis raja dan dia telah buta karena sakit mata, ketika ia mendengar berita bahwa ada seorang pemuda dapat menyembuhkan pelbagai macam penyakit maka ia segera pergi kepada pemuda itu sambil membawa hadiah yang banyak, sambil berkata: "sembuhkan aku, dan aku sanggup memberikan kepadamu apa saja yang anda suka".
Jawab pemuda itu: "Aku tidak dapat menyembuhkan seseorang pun sedang yang menyembuhkan hanya Allah azza wajalla, jika engkau mahu beriman (percaya) kepada Allah, maka aku akan berdoa semoga Allah menyembuhkan mu".

Maka langsung dia beriman kepada Allah dan didoakan oleh pemuda dan seketika itu juga ia sembuh dengan izin Allah s.w.t.
Kemudian ia kembali ke majlis raja sebagaimana biasanya, dan ditanya oleh raja
"Hai Fulan siapakah yang menyembuhkan matamu" Jawabnya "Rabbi (Tuhanku)".
Raja bertanya: "Aku?".
Jawabnya "Bukan, tetapi Tuhanku dan Tuhanmu iaitu Allah".
Ditanya oleh Raja "Apakah anda mempunyai Tuhan selain Aku?"
Jawabnya "Ya, Tuhan ku dan Tuhanmu ialah Allah".

Maka disiksa oleh raja seberat-beratnya siksa sehingga terpaksa ia memberitahu raja itu akan pemuda yang mendoakannya untuk sembuh itu.
Maka segera dipanggil pemuda itu lalu berkata "Hai anak sungguh hebat sihirmu sehingga dapat menyebuhkan orang buta dan sopak dan berbagai macam penyakit"
Jawab pemuda itu "Sesungguhnya aku tidak dapat menyembuhkan siapa pun, hanya semata-mata Allah azza wa jalla". Raja itu pun bertanya "Adakah aku?", "Tidak" jawab permuda itu. maka tanya raja itu "Adakah engkau ada tuhan lain selain aku?" Jawab pemuda "Ya, Tuhanku dan Tuhanmu hanya Allah". Maka pemuda itu ditangkap dan disiksa seberat-beratnya sehingga terpaksa dia menunjukkan pada Rahib yang mengajarnya. Maka dipanggil Rahib dan dipaksa untuk meninggalkan agamanya, tetapi Rahib tetap bertahan dan tidak mahu beralih agama, maka diletakkan gergaji di atas kepalanya dan digergaji dari atas kepalanya hingga terbelah dua badannya.

Kemudian kembali pemuda itu diperintah untuk meninggalkan agama yang dianutnya (agama Islam), tetapi pemuda ini juga menolak perintah raja, Maka raja memerintahkan supaya pergi ke puncak gunung dan di sana juga supaya ditawarkan kepadanya untuk meninggalkan agamanya dan mengikuti agama raja, jika tetap menolak supaya dilempar dari atas gunung itu, maka ketika telah sampai di atas gunung dan ditawarkan kepadanya pemuda untuk berubah agama, dan ditolak oleh pemuda itu. Kemudian pemuda itu berdoa "Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta: (Ya Allah selesaikanlah urusanku dengan mereka ini dengan aku sehendak-Mu)". Tiba-tiba gunung itu bergoncang sehingga mereka berjatuhan dari atas bukit dan mati semuanya, maka segeralah pemuda itu kembali menemui raja, dan ketika ditanya: "Manakah orang-orang yang membawamu?". Jawabnya: "Allah yang menyelesaikan urusan mereka".

Lalu pemuda itu diperintah untuk membawanya ke laut dan naik perahu, bila telah sampai di tengah laut ditanyakan padanya jika ia mau mengubah agama, jika tidak maka lemparkan ke dalam laut dan ketika telah sampai di tengah laut pemuda itu berdoa: "Allahumma ikfinihim bimaa syi'ta", maka tenggelamlah orang yang membawanya semuanya dan segeralah pemuda kembali menghadap raja. Dan ketika ditanya oleh raja "Bagaimana keadaan orang-orang yang membawamu?" Jawabnya: "Allah yang menyelesaikan mereka".
Kemudian pemuda itu berkata kepada raja "Engkau takkan dapat membunuhku kecuali jika engkau menurut perintahku maka dengan itu engkau akan dapat membunuhku" Raja bertanya: "Apakah perintahmu?" Jawab pemuda: "Kau kumpulkan semua orang di suatu lapangan, lalu engkau gantung aku di atas tiang, lalu anda ambil anak panah milikku ini dan kau letakkan di busur panah dan membaca: Bismillahi Rabbil ghulaarn (Dengan nama Allah Tuhan pemuda ini), kemudian anda lepaskan anak panah itu, maka dengan itu anda dapat membunuhku". 

Maka semua usul pemuda itu dilaksanakan oleh raja, dan ketika anak panah telah mengenai pelipis pemuda itu ia mengusap dengan tangannya dan langsung mati, maka semua orang yang hadir berkata: "Aamannaa birrabil ghulaam (Kami beriman kepada Tuhannya pemuda itu)". Sesudah itu ada orang memberitahu kepada raja bahwa semua rakyat telah beriman kepada Tuhannya pemuda itu, maka bagaimanakah usaha untuk menghadapi rakyat yang banyak ini. Maka raja memerintah supaya di setiap jalan digali parit dan dinyalakan api, dan tiap orang yang berjalan di sana, dan ditanya lentang agamanya, jika ia telap setia pada kami biarkan, tetapi jika ia tetap percaya kepada Allah masukkanlah ia ke dalam parit api itu.

Maka adanya orang berjejal-jejal (berbaris-baris) dorong mendorong yang masuk di dalam parit api itu, sehingga tiba seorang wanita yang menggandong(membawa) bayinya yang masih menyusu, ketika bayinya diangkat oleh pengikut-pengikut raja untuk dimasukkan kedalam parit berapi itu, wanita itu hampir menurut mereka berganti agama karena sangat belas kasihan pada anaknya yang masih kecil itu, tiba-tiba anak bayi itu berbicara dengan suara lantang: "Sabarlah hai ibuku karena kau sedang mempertahankan yang hak.
(H.R. Ahmad, Muslim dan Annasa'i)

Berkata Ibnu Abbas kisah ini berlaku 70 tahun sebelum Nabi saw.

Semoga pemuda-pemudi Islam kita akan mengambil iktibar dan pedoman dari kisah yang hebat ini.

Dipetik dari : http://islamic-world.net/youth/ashabul_ukhdud.htm

Sabtu, 9 Mac 2013

SLE?

SLE (Systemic Lupus Erythematosus) merupakan sejenis penyakit kronik berpanjangan berlaku kesan daripada kecelaruan sistem pertahanan tubuh yang membabitkan sistem auto imun badan apabila sistem pertahanan menyerang tubuh. Sistem pertahanan tubuh adalah rangkaian sel yang bertindak melindungi tubuh daripada serangan benda asing.

Sistem ketahanan tubuh badan akan menghasilkan antibodi apabila ia mengesan mikroorganisma kuman yang masuk ke dalam tubuh. Antibodi ini akan bertindak mempertahankan tubuh daripada serangan jangkitan kuman berkenaan. Bagi pesakit SLE antibodi yang dihasilkan untuk melindungi tubuh badan ini sebaliknya menyerang sel-sel tubuh sendiri.

Sumber fakta & gambar

Bagi aku penyakit ini adalah anugerah dari Allah buat aku. Organ pertama yang diserang dalam badan aku adalah buah pinggang menghasilkan lupus nephritis. Aku bersyukur masih diberi kesempatan untuk bernafas. Apa pun yang terjadi, aku tetap seorang anak, seorang rakan, seorang sahabat, seorang rakan sekerja, seorang kekasih kepada seseorang...So, I will live it up my life (^_^)

Khamis, 14 Februari 2013

Marah punya pasal...

Kot ye marah pun, janganlah lepaskan pada orang lain. Pergi la tebas hutan ka...menjerit atas bukit ka...
Banyak lagi cara nak kawal kemarahan.

Bagi orang Islam, istighfar, ambil wudhu & solat sunat 2 rakaat...InsyaAllah tenang...

Rasulullah s.a.w bersabda:
“Sesiapa yg menahan marah sedangkan dia mampu melepaskan marahnya, Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di depan sekalian makhluk sehingga Allah memberinya pilihan untuk dia memilih mana-mana bidadari.”
[Hadith riwayat Ahmad, Abu Daud & At-Tirmizi]





Kredit kepada : Harian Metro & Kosmo

Rabu, 13 Februari 2013

Alhamdulillah...back to work

After a month of hospitalization,  today I'm back to work. Alhamdulillah....

Selasa, 15 Januari 2013

My Kitty Teddy - Happy Birthday

My Kitty Teddy who happened to be my beloved sister. Hah, what a sight...She already turn 13 this year. Today is her birthday 15th January 2013. Happy Birthday my lovely sweet sister.
My luvy duvy lil sis was going to secondary school yet it's a boarding school.
I praise to Allah that she'll be fine there...

She never apart from my parents and she is the most entertaining person in our house. She like to eat...a lot hahaha :-) and she will hibernate when it comes to early morning. My mom has to find her another sock when she missed out her pair of school socks.

What I like about her is she is drama queen... Stay in font of mirror while memorizing multiplication tables. Always be sweet talker when I'm sad...Oh God, I will be missing you my dear...I love  you Nur Adibah (^_^)

 

Sabtu, 12 Januari 2013

Shift....what is this?

Yesterday is the most memorable day for me whereby I transform my self to work from normal office hour to shift day. It's really gave me some excitement when I could learn how aviation operation running on the real scene.

Source


From the frontliner until airside, everybody gave full commitment to tell me what's they doing...I'm happy to be one of their team. Eventhough it is not peak hour at LCCT, there were so many passenger went to all over places in the world....Grine...

To my companion, Wan & Fatihah, both of you make my day....Thank you so much... I'm looking forward to be at noon shift at LCCT again.

Lots of love,

Aida Akira

Rabu, 9 Januari 2013

Bola La Pulak...

Semalam menyaksikan perlawanan antara Johor Darul Takzim menentang Pahang. Perlawanan yang sengit sebagaimana perlawanan Malaysia menentang Indonesia dalam Piala Suzuki AFF lagaknya.

Aku akui yang JDT mempunyai ramai pemain-pemain yang hebat tetapi persembahan bersahaja pada babak kedua permainan menyebabkan mereka tewas di tangan Pahang 3 - 2. Walaupun perbezaan mata yang sedikit namun ia tetap menimbulkan calar pada hati peminat-peminat JDT.

Safee Salee diturunkan pada saat 5 minit perlawanan berbaki. Agaknnya apakah percaturan atau strategi yang dibuat oleh Jurulatih JDT?

Bagi pasukan Pahang, tentangan sengit pada babak kedua perlawanan membuahkan hasil yang lumayan.

Syabas kedua-dua pasukan kerana menunjukkan aksi yang menarik.

Jadi keputusannya Gambang Water Park 3  - Legoland 2.

Untuk perlawanan Selangor menentang Negeri Sembilan, sekalung tahniah kepada pasukan Red Giant  atas kemenangan ke atas Si Rusa 1- 0

Isnin, 7 Januari 2013

Istikharahku Pilihanku


Tanda-tanda awal penyakit buah pinggang

Biasanya penyakit buah pinggang menyerang seseorang dengan menunjukkan gejala-gejala penyakit lain. Berikut adalah tanda-tanda awal penyakit buah pinggang:-



  • Perhatikan perubahan dalam pembuangan air kencing. Lihat pada kekerapan pembuangan air kencing samada anda kencing dengan kerap atau kurang kerap dari kebiasaan. Perhatikan juga jika terdapatnya darah di dalam air kencing anda.
  • Mengalami keletihan sepanjang masa. Kegagalan buah pinggang tidak dapat menghasilkan hormon yang mencukupi untuk tubuh menghasilkan sel darah merah. Tanda penghasilan sel darah merah yang mencukupi boleh menyebabkan anemia dan akibatnya anda akan mengalami keletihan yang melampau.
  • Pembengkakan pada salah satu anggota di tubuh badan. Buah pinggang yang sihat akan berfungsi untuk mengeluarkan bendalir yang berlebihan dari badan anda. Dan sebaliknya akan berlaku sekiranya buah pinggang anda mengalami kegagalan.
  • Anda mengalami ruam dan kegatalan. Kegagalan buah pinggang untuk mengeluarkan sisa-sisa buangan dari tubuh anda akan menyebabkan anda mengalami kegatalan yang teruk.
  • Perhatikan sekiranya ada rasa seperti logam di dalam mulut anda. Ini adalah salah satu tanda-tanda awal kegagalan buah pinggang. Ianya juga berlaku disebabkan oleh terkumpulnya sisa buangan di dalam darah.
  • Anda mengalami loya dan muntah-muntah. Ini juga disebabkan oleh pengumpulan sisa-sisa buangan di dalam darah.
  • Anda berasa sejuk sepanjang masa. Mereka yang mengalami anemia mungkin akan berasa kesejukan sepanjang masa walaupun dalam cuaca yang panas.
  • Anda merasa kesukaran untuk bernafas. Ini tanda awal penyakit buah pinggang yang mungkin disebabkan oleh anemia atau pengumpulan bendalir di dalam paru-paru.
  • Anda merasa sakit di bahagian belakang atau tepi sebelah bawah. Ini  adalah tempat terletaknya buah pinggang anda. Beberapa bentuk penyakit buah pinggang boleh menyebabkan ketumbuhan yang akan mewujudkan rasa sakit pada buah pinggang.
  • Anda kerap berasa pening kepala. Ini boleh disebabkan oleh anemia yang mengakibatkan kekurangan oksigen di dalam otak.

Perhatian: Biasanya gejala-gejala awal buah pinggang terjadi disebabkan  penyakit yang lain. Untuk memastikannya, mohon dapatkan nasihat & pemeriksaan dari doktor anda.

Sumber : Buah Pinggang Sihat

Running Man - Don't Walk, Run


I really love this program show. It's a game show that full of drama starring by 7 K-Pop Stars 
from left Lee Kwang Soo, Kim Jong Kook, Yoo Jae Suk, Song Ji Hyo, Ji Suk Jin, Haha & Kang Gary. 
The actual show is starring by 8 K-Pop stars which is Song Joong Ki (out of member since episode 42)

Every program duration is between 70 - 90 minutes. They will given a mission to be completed at the end of every show &sometime has invited guest. If you ask me, I love this TV show because it make me laugh along when they making lots of dramas & funny face reaction during the mission.
The close relation between all the stars could be seen throughout this amazing show.

If only I can give stars. I will give....(drum roll)....



Jumaat, 4 Januari 2013

Counting Day to February 2013

Alhamdulillah...I'm really happy to look forward what will happening this February, this gonna be a big event for my parents. Mom, dad I'm happy to be your daughter...

From: Mr Google

Rabu, 2 Januari 2013

Defining Moments of 2012 & Welcome 2013

2012 was waived & said goodbye to us...Such a wonderful, memorable and meaningful stories beyond over the past year.



In 2012, I met someone, knew him, he met my parents & suddenly he left me and married another woman in his life...Such a painful feeling inside my tiny heart. I never wonder that this thing would happen to me & sadly it does... I don't have a chance to say goodbye & tell him that being with him is most bless moment in my life...If you read this you know who you are...

My family...being sweet, nice & most enchanted over the year 2012. They lend me their spirit so that I could breath in this beautiful land...I'm thankful to Allah for giving me such a great parents & caring siblings...Love all of you so much....muahhhh...

To all my friends, 2012 is most challenging period for me...yet all of you still standing by my side...Thank you so much for being such a miracle companion in my teeny weeny life...

Heayyy...2013 (^_^)

A new year, a new book, a new story will be written, a new story will be tell to our generation. Let us embrace this new year as a gift to us & take the mandate from Allah to be a better servant. Promise to ourselves that we'll be a good son/daughter, a good friend, a good mom/dad, a good worker / boss. May Allah bless us in whatever good effort that we'll do in this years and beyond.